Gălățeni datori la stat cu peste un miliard de lei Recomandat

La jumătatea lunii octombrie 2024, la nivelul Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Galați se înregistrau 44.707 de persoane care pot beneficia de amnistia fiscală din acest an.

Totalul sumelor datorate de acestea la bugetul general consolidat era de 1,069 miliarde de lei.

Potrivit prevederilor OUG 107/2024 debitorii persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unităţi administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti ori instituţii publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, precum şi prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, pot beneficia de anularea dobânzilor, penalităţilor şi tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă se sting prin orice modalitate toate obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024.

În cazul debitorilor persoane fizice, se anulează și o parte a obligațiilor principale restante la data de 31 august 2024, în procent de 50% pentru obligații principale cu un cuantum mai mic de 5.000 lei și de 25% pentru obligații principale mai mari de 5.000 lei.

Conform prevederilor OMF nr. 5521/2024, debitorii care intenţionează să beneficieze de anularea unor obligaţii bugetare, respectiv a obligaţiilor de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligaţiile bugetare principale, după caz, potrivit OUG nr. 107/2024, pot notifica organul fiscal cu privire la intenţia lor, prin depunerea unei notificări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la OMF nr. 5521/2024, astfel:

  1. a) la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul "Spaţiu privat virtual" (SPV);
  2. b) prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
  3. c) prin intermediul serviciului SPV.

După primirea notificării, organul fiscal procedează la:

  1. a) analiza îndeplinirii de către debitor a obligaţiilor declarative potrivit vectorului fiscal până la data depunerii notificării. În cazul în care se constată că debitorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile declarative, organul fiscal îl îndrumă potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală;
  2. b) efectuează stingerile, compensările şi orice alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale potrivit art. II-V şi XVI din OUG nr. 107/2024.

După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organul fiscal emite şi comunică debitorului decizia referitoare la obligaţiile de plată accesorii şi certificatul de atestare fiscală.

În situaţia în care debitorul nu depune cererea de anulare a unor obligaţii bugetare până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite şi comunică acestuia decizia de pierdere a valabilităţii amânării la plată a unor obligaţii bugetare.

Notificarea privind intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare are drept scop obţinerea următoarelor efecte:

- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;

- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, după caz.

Dobânzile, penalităţile şi toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

  1. a) toate obligaţiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  2. b) sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligaţiile bugetare principale şi accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
  3. c) debitorul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal central;
  4. d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor după îndeplinirea în mod corespunzător a condiţiilor prevăzute la lit. a)-c), până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.

Debitorii care intenționează să beneficieze de anularea obligațiilor bugetare pot notifica organul fiscal cu privire la intenția lor, până cel mai târziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor și nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, sub sancțiunea decăderii.

Pe site-ul anaf.ro este disponibil formularul electronic CERERE DE ANULARE a unor obligații bugetare/ NOTIFICARE privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, poate fi descărcat accesând secţiunea Servicii online/ Descărcare declaraţii electronice/ Descărcare declaraţii/ D11 sau accesând adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/D11.html  și se transmite prin portalul SPV.

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Lasă un comentariu

Asigură-te că ai introdus toate informațiile necesare, indicate printr-un asterisk (*). Codul HTML nu este permis.